Een Droom??  Als er op elke school een Kindercoach zou zijn!!

Een droom?? Als er op elke school een kindercoach zou zijn!!!


Deze blog bestaat uit 2 delen, het eerste deel over de kindercoach in het basisonderwijs en deel 2  het belang van de kindercoach en inclusief onderwijs


Deel 1

De basisschool, de plek waar kinderen met plezier naartoe gaan om te leren en zich te ontwikkelen. Het is ook de plek waar ze vriendjes maken, nieuwsgierig mogen zijn, samen de verjaardagen vieren en waar ze die hele leuke juf of meester voor de klas hebben staan. Het is ieder kind gegund! Een belangrijke basisvoorwaarde voor het creëren van die fijne plek op school, is het hebben van een veilige en gezonde omgeving voor de ontwikkeling van de sociale en emotionele ontwikkeling (SEO) van het kind.


Het Inloopspreekuur Kindercoach in het basisonderwijs is een laagdrempelige manier voor kinderen om ondersteuning te krijgen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Het concept is simpel: ieder kind krijgt de gelegenheid, tijd en aandacht om (hulp)vragen te stellen, situaties te bespreken of om het eigen verhaal te vertellen. Dit biedt kinderen de kans om zich gehoord en begrepen te voelen

Een Inloopspreekuur Kindercoach is gevestigd op een basisschool en toegankelijk voor alle kinderen van de school.


Het kind

Ieder kind heeft te maken met zijn of haar eigen uitdagingen die impact hebben op de sociale en emotionele ontwikkeling, denk aan: ouders in scheiding, faalangst/onzekerheid, eetproblemen, concentratieproblemen, pesten, armoede, het hebben van nachtmerries, kwetsbare thuissituaties, seksuele gevoelens etc. De situatie en de leefomstandigheden (etniciteit, sociaaleconomische status, opleiding van de ouders) hebben invloed op de manier waarop kinderen deelnemen aan het onderwijs.


De kindercoach

Het inloopspreekuur wordt geleid door een kindercoach. De kindercoach is een professional die kinderen, jongeren en ouders op een deskundige manier ondersteunt bij de ontwikkeling, het gedrag en de opvoeding. Het doel is een kind te helpen een betere versie van zichzelf te zijn of worden, op te komen voor zichzelf én deze factoren in balans te brengen.


Betrokkenheid van Ouders

Het succes van het inloopspreekuur hangt mede af van de betrokkenheid van ouders en verzorgers. Daarom worden zij ook uitgenodigd om deel te nemen aan het spreekuur en hebben ze de mogelijkheid om telefonisch hun vragen en zorgen te delen. Door samen te werken met ouders draagt de kindercoach bij aan verbeterde prestaties van leerlingen. 


Betrokkenheid van het Onderwijsteam

Scholen onderschrijven dat een Inloopspreekuur Kindercoach een meerwaarde heeft voor de kinderen en bijdraagt aan hun sociale en emotionele ontwikkeling. Zeker gezien de toenemende kansenongelijkheid en de toenemende mentale druk bij kinderen. ‘Er moet iets structureels veranderen, geen tijdelijke interventies meer’, aldus een directeur van de basisschool. De kindercoach blijft een onafhankelijke professional, maar is onderdeel van het schoolteam. Samen met de IB’er en de leerkrachten worden er onderling afspraken gemaakt. Ze zijn complementair aan elkaar.


Het inloopspreekuur verbindt kinderen, ouders en het onderwijsteam om een ondersteunende omgeving te creëren waarin kinderen hun uitdagingen kunnen aanpakken en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Met de expertise van de kindercoach en de betrokkenheid van ouders en het onderwijsteam wordt gestreefd naar een positief schoolklimaat en verbeterde prestaties van leerlingen.


Het doel van het spreekuur is om kinderen te helpen een betere versie van zichzelf te zijn of te worden, op te komen voor zichzelf, kwaliteiten aan te boren en al deze factoren samen in balans te brengen. Het Inloopspreekuur Kindercoach is toegankelijk voor alle kinderen op het basisonderwijs, ongeacht hun achtergrond of situatie.


Proactief en preventief

Het Inloopspreekuur kindercoach op de basisschool heeft als doel om proactief betrokken te zijn bij de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en bij te dragen aan hun welzijn. Dit wordt gerealiseerd door:

*Het bieden van een vertrouwelijke omgeving op school waar kinderen vrijuit kunnen praten zonder veroordeling of negatieve gevolgen.

*Het ondersteunen van opvoeders via een telefonisch spreekuur waar zij verschillende hulpvragen kunnen stellen.

*De laagdrempelige aanpak, doordat de kindercoach niet gebonden is aan een formele instantie of systeem, waardoor opvoeders gemakkelijk (brede) hulpvragen kunnen stellen. 

*Het verstrekken van advies en het gezamenlijk zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee kinderen worden geconfronteerd.

*Het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek naar de behoeften en wensen van kinderen en hun opvoeders met betrekking tot een effectief inloopspreekuur.


Door deze actieve betrokkenheid en proactieve aanpak streeft het Inloopspreekuur Kindercoach ernaar om problemen en uitdagingen bij kinderen tijdig aan te pakken, waardoor preventieve zorg mogelijk is en zwaardere (jeugd)zorg kan worden voorkomen.


Toekomstgericht effect van het Inloopspreekuur Kindercoach

Het Inloopspreekuur kindercoach streeft naar een toekomstbestendige aanpak, waarbij een solide wetenschappelijke basis van groot belang is. Adiona, een landelijke organisatie met meer dan 800 kinder-, jongeren- en gezinscoaches, voert onderzoek uit naar de effectiviteit van het inloopspreekuur. Dit onderzoek richt zich op diverse aspecten, waaronder het effect van het Inloopspreekuur Kindercoach op de leerprestaties van leerlingen en de specifieke rol die de kindercoach hierin speelt: 

*De aard van de (hulp)vragen die door kinderen en hun ouders worden gesteld.

*De onderwerpen die tijdens de spreekuren worden behandeld.

*De ondersteuning van het onderwijsteam door middel van de kindercoach.

*De samenwerking tussen het onderwijsteam en de kindercoach. Het gebruik van informele steun bij het Inloopspreekuur kindercoach.

*Het aantal keren dat de meldcode wordt toegepast.

*Doorverwijzingen van leerlingen en de opvolging hiervan.


Omdat ik als kindercoach aan gesloten ben bij Adiona, de beroepsvereniging voor kind en jongeren en gezinscoaches, kan ik mijn inzetten als kindercoach op scholen, Adiona ondersteunt en adviseert ons daarbij.

Adiona kan daarom ook, indien gewenst, in opdracht een maatschappelijke businesscase leveren, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe het inloopspreekuur bijdraagt aan positieve resultaten en besparingen. 



Deel 2

Inclusief Onderwijs en het belang van de kindercoach

Dit initiatief richt zich op het bevorderen van inclusief onderwijs en het bieden van ondersteuning aan leerlingen met speciale behoeften in reguliere klasomgevingen. Het doel is het creëren van een inclusieve en stimulerende leeromgeving waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, vaardigheden of beperkingen, gelijke kansen hebben om te leren, te groeien en zich optimaal te ontwikkelen. Een cruciale rol in het realiseren van dit doel wordt vervuld door de kindercoach, die leerlingen ondersteunt en een inclusieve leeromgeving bevordert.


Inclusief onderwijs bevordert een positieve leeromgeving voor alle kinderen. Door leerlingen met verschillende achtergronden en vaardigheden samen te brengen, ontstaat er een diverse en stimulerende leeromgeving waarin iedereen van elkaar kan leren. Leerlingen ontwikkelen begrip, tolerantie en empathie, terwijl ze ook hun eigen cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden verbeteren

Inclusief onderwijs draagt bij aan de persoonlijke groei van alle leerlingen.

Kinderen met speciale behoeften profiteren van de kans om geïntegreerd te worden in reguliere klassen, waar ze zich gestimuleerd voelen en waar hun potentieel ten volle benut kan worden. Tegelijkertijd profiteren leerlingen zonder speciale behoeften van de mogelijkheid om diversiteit te ervaren, hun begrip van anderen te vergroten en te leren omgaan met verschillende leermethoden en - stijlen. 


Waarom een kindercoach bij inclusief onderwijs?

Een kindercoach speelt een belangrijke rol bij het ondersteunen van leerlingen in een inclusieve onderwijsomgeving. Als expert op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen, kunnen kindercoaches waardevolle bijdragen leveren aan het welzijn en de groei van leerlingen: 


1. Individuele begeleiding:

Een kindercoach kan individuele begeleiding bieden aan leerlingen met speciale behoeften. Ze richten zich op de unieke talenten en uitdagingen van elke leerling en helpen hen bij het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden. Ze ondersteunen leerlingen bij het vergroten van zelfvertrouwen en het overwinnen van obstakels die ze kunnen tegenkomen in het leerproces


2. Brug tussen leerling, ouders en school:

Kindercoaches kunnen een brug slaan tussen leerlingen, ouders en school. Ze werken samen met ouders en leerkrachten om individuele ondersteuningsplannen te ontwikkelen en aan te passen, zodat de behoeften van elke leerling effectief worden aangepakt. Ze dragen bij aan een open communicatie en samenwerking tussen alle betrokken partijen


3. Verbinding met andere professionals:

De kindercoach fungeert vaak als een verbindingspunt met andere professionals, zoals therapeuten of specialisten, die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de leerling. Ze kunnen informatie delen, samenwerken en ervoor zorgen dat de ondersteuning naadloos op elkaar aansluit, waardoor de leerling een holistische benadering krijgt


4. Aanvullende expertise:

Als kindercoach heb ik de  expertise op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Ik vul het werk van het schoolteam aan door zich specifiek te richten op individuele leerlingen en hun unieke behoeften. Dit creëert een complementair en versterkend effect, waardoor een kind optimaal wordt ondersteund en gestimuleerd. Kortom, een kindercoach is een waardevolle aanvulling in een inclusieve onderwijsomgeving.


Inclusief onderwijs biedt talloze voordelen voor zowel leerlingen met speciale behoeften als leerlingen zonder speciale behoeften. Het bevordert een positieve leeromgeving, stimuleert persoonlijke groei en draagt bij aan een beter begrip van diversiteit. Kindercoaches spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van leerlingen in een inclusieve onderwijsomgeving, omdat zij de focus leggen op de sociale en emotionele ontwikkeling. 


Tijdsinvestering

De tijdsinvestering van de kindercoach kan variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals de behoeften van het kind, de intensiteit van de begeleiding en de samenwerking met andere professionals. Het kan nodig zijn om regelmatige sessies met het kind te plannen, die meestal variëren van wekelijks tot maandelijks, afhankelijk van de specifieke situatie. Daarnaast kan de kindercoach ook tijd besteden aan overleg met ouders, leraren en andere betrokkenen om de voortgang te bespreken en samen te werken aan strategieën voor ondersteuning. Het is belangrijk om flexibel te zijn en de tijdsinvestering aan te passen aan de individuele behoeften van het kind.


Samenwerking 

Een kindercoach werk ik nauw samen met ouders en leraren om de behoeften van het kind beter te begrijpen en te ondersteunen. Een kindercoach kan advies en suggesties bieden over effectieve strategieën en interventies die kunnen worden toegepast in de klas en thuis. Samenwerking Door middel van onderzoek, bewustwording, scholig, samenwerking en communicatie, individuele begeleiding, het opzetten van een ondersteunend netwerk en evaluatie en aanpassing, streven we naar een inclusieve onderwijsomgeving waarin de kindercoach een essentiële rol speelt bij het ondersteunen van leerlingen en he


Onderzoek

In samenwerking met de UvA voert Adiona een onderzoek uit naar de effectiviteit van de kindercoach in het Inclusief Onderwijs. Medewerking aan dit onderzoek wordt aangeraden. Ook kan Adiona, indien gewenst, in opdracht een maatschappelijke businesscase leveren, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe de kindercoach bijdraagt aan positieve resultaten en besparingen.


Als kindercoach ben ik aangesloten bij Adiona.

Adiona is een beroepsorganisatie voor kinder-, jongeren- en gezinscoaches in Nederland. Het is een platform dat professionals in dit vakgebied samenbrengt en ondersteunt. Adiona heeft als doel de kwaliteit van coaching voor kinderen, jongeren en gezinnen te bevorderen en de belangen van haar leden te behartigen. De organisatie biedt een netwerk waarin kennis en ervaringen kunnen worden gedeeld, organiseert bijscholingsactiviteiten en houdt zich bezig met het ontwikkelen en bewaken van professionele standaarden. Door verbonden te zijn aan Adiona kunnen kindercoaches profiteren van ondersteuning, inspiratie en groeimogelijkheden binnen hun vakgebied. 



Als kindercoach ga ik graag met scholen persoonlijk in gesprek om dit mooie initiatief toe te lichten en vragen te beantwoorden, en om samen ook te kijken naar welke mogelijkheden er zijn om dit eventueel te realiseren.


Heeft u nog vragen of wilt u graag meer informatie ontvangen mail ons gerust,

info@kczonnetje.nl





door Zonnetje Coaching 23 jan., 2024
De ervaring van ouders tijdens rouw en verlies begeleiding.
door Coaching praktijk T'Zonnetje 15 sep., 2023
Visualisatie bij Kinderen.
door Coaching praktijk T'Zonnetje 04 mrt., 2023
Hoogbegaafdheid herkennen op school
door Coaching praktijk T'Zonnetje 17 feb., 2023
Een ervaring die ik met jullie delen over rouw begeleiding.
door coaching praktijk T'Zonnetje 17 feb., 2023
Het verhaal van een moeder en haar innerlijk reis op de kaart.
door Coaching praktijk T'Zonnetje 16 feb., 2023
Een brief van een hoog gevoelig strong willed kind aan de leerkracht.
door Coaching praktijk T'Zonnetje 16 feb., 2023
Een brief van een hoog gevoelig kind aan de leerkracht.
door KC T' Zonnetje 08 jan., 2023
Als je kind afscheid moet nemen van een dierbare.
door duda-wsm 15 nov., 2022
Praten over kindermishandeling en huiselijk geweld.
door Kc T'Zonnetje 16 mei, 2022
Volle maan, en onrustige kinderen
Show More
Share by: