Nu scholen zich moeten richten op passend onderwijs, zien ze veel kinderen met problemen die te klein zijn om het kind naar de psycholoog of orthopedagoog door te verwijzen. De problemen zijn voor het kind, ouders en/of leerkracht wel GROOT. Op dat moment kan je het kind doorverwijzen naar de kindercoach.

Kindercoaching is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 16 jaar, die even niet lekker in hun vel zitten. Het is een laagdrempelige vorm van hulpverlening.

Hierdoor kunnen problemen ontstaan op het gebied van leren, opvoeding en gedrag of op sociaal-emotioneel vlak.

Het “niet lekker in hun vel zitten” kan allerlei oorzaken hebben, zoals:


*boosheid/onvrede

*verdriet

*weinig of geen zelfvertrouwen

*moeite met sociale contacten/ vaardigheden

*concentratieproblemen

*pesten of gepest worden

*(hoog-) sensitief

*problemen van uit huis

*rouwverwerking / scheiding ouders

*(faal-) angst*

*Wij verzorgen Bikkeltrainingen ook op basisscholen, zie pagina Bikkel traingingen voor meer informatie daar over, of neem contact met ons op, wat wij voor u school kunnen betekenen


Maak je je na de cito zorgen over een aantal leerlingen?

Ze stijgen te weinig of presteren veel lager dan wat ze in de klas laten zien.

Heb je een leerling waarvan je merkt dat de concentratie erg achteruit gaat

en die niet meer mee kan komen? Hoe moet dat volgend jaar een groep hoger?

Nog meer eisen, nog meer belasting op het kind, de leerkracht en de groep.


Als kindercoach kan ik kinderen helpen met het sociaal-emotionele gebied waar de leerkracht niet altijd aan toe komt. Doordat ik snel contact maak met kinderen,

ben ik in staat om in rap tempo samen met ze tot een plan te komen.

We bekijken wat ze in andere situaties goed kunnen en of ze dit in kunnen zetten bij het probleem waar ze nu tegen aan lopen.

Samen met de leerling ga ik kijken naar wat er op didactisch vlak lastig is en wat er op sociaal- emotioneel gebied daarbij kan helpen. Bijv. de leerling blijft achter met rekenen, de leerling lijkt niet meer aan de taak te willen beginnen of de leerling werkt ineens erg langzaam. Samen gaan we kijken welke gedachten hierbij horen, hoe voel je je erbij en hoe kunnen we dit naar een voor het kind helpende situatie brengen

De leerling bedenkt zelf de oplossingen, waardoor het ook gesterkt wordt in zijn/haar autonomie en oplossingsvaardigheid. Ik leg uit hoe het werkt met gedachten, emoties en gedrag. En hoe de leerling dit zelf kan beïnvloeden, hoe hij/zij kracht in zijn/haar lijf kan zijn, zodat hij/zij meer zelfvertrouwen heeft op het moment dat hij/zij iets gaat doen wat hij/zij mega spannend vindt. Allemaal punten waar de leerling de rest van zijn/haar leven profijt van heeft, maar ook het hele onderwijssysteem en ik zou zelfs durven zeggen, het zorgsysteem.


Door de leerling de oplossing zelf te laten bedenken, 1 op 1, heeft de leerling ook de commitment om aan het plan te werken. Tussendoor plannen we verschillende evaluaties waardoor we steeds kunnen kijken of het doel en het plan nog kloppen en nog werken zoals gehoopt. Bij elke tegenslag op weg naar het doel gaan we bekijken wat een andere oplossing kan zijn en wat de leerling in kan zetten bij de activiteiten waar het heel goed in is. Het gedrag van de leerling verandert en hij/zij leert zelf oplossingen te bedenken voor als er een andere keer een probleem is wat om een oplossing vraagt


Deze lijst is zeker niet volledig; het is een opsomming van situaties die kunnen spelen.

Door een juiste aanpak kunnen problemen vaak relatief eenvoudig verholpen worden, zodat de leerling weer gewoon lekker kind kan zijn. In de klas heb je hier als leerkracht meestal niet genoeg tijd voor. Een kindercoach kan de tijd nemen en heeft de juiste tools hiervoor.

Kortom, we scholen de leerlingen niet alleen op didactisch vlak, maar ook op sociaal- emotioneel vlak, zodat we in de toekomst krachtige, oplossingsgerichte, positieve, gezonde en zelfbewuste volwassenen hebben.


Ben je geïnteresseerd? Of zou je meer willen weten over mijn visie: Elke school een kindercoach? Ik hoor graag van je of ik kom eens langs voor een vrijblijvend gesprek om te vertellen hoe ik denk voor jouw school een toevoeging te zijn.


Wil je als school gebruik maken van mijn expertise als kindercoach, neem dan contact met me op.

dit kan via de site, mail of App

Natuurlijk altijd met toestemming van ouder(s)en IB’er


Share by: