Pientere Peuters


Er wordt steeds meer aandacht besteed aan bovengemiddeld intelligente kinderen. Uit onderzoek is gebleken dat de omgeving waarin een kind opgroeit enorm belangrijk is voor de juiste ontwikkeling van een kind. Wanneer de omgeving op vroege leeftijd niet aansluit bij de capaciteiten van het kind, kan dit onderpresteren als gevolg hebben. Onderpresteren wordt gedefinieerd als het falen in het omzetten van uitzonderlijke capaciteiten in uitzonderlijke prestaties. Onderpresteren kan voorkomen wanneer een kind niet voldoende uitdaging krijgt in zijn directe omgeving, met als gevolg dat een kind niet meer gemotiveerd is om zich in te zetten op een later moment waarop hij wel in contact komt met een uitdagende omgeving. Om die reden is het zo ontzettend belangrijk dat er zo vroeg mogelijk gesignaleerd wordt op bv peuterspeelzalen, thuis of op de opvang

Wij als kindercoaching praktijk willen de peuters met een ontwikkelingsvoorsprong helpen en bieden voor de peuters met een ontwikkelingsvoorsprong een Pientere  Peutermorgen aan.

(Bij voldoende animo) willen we klein schallig gaan starten met onze Pientere Peutergroep, elke woensdagmorgen van 8.45 uur tot 11.15 uur.

Onze doelstelling is dat er aandacht gegeven wordt aan het samen spelen met andere kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en het samen ontdekken van nieuwe activiteiten, spelletjes en materialen. Met de Pientere Peutergroep willen we proberen te voorkomen dat de peuter met een voorsprong vastloopt op de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf en straks in groep 1.

Het voorkomen van onderpresteren en onderduiken van de peuter staat daarom ook centraal.

De begeleiding is gericht op de specifieke ontwikkeling van een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong.

Een peuter met een ontwikkelingsvoorsprong leert, denkt en doet anders dan zijn leeftijdsgenoten.

Kenmerken peuter met een ontwikkelingsvoorsprong zijn bijvoorbeeld.

Een peuter heeft een levendige fantasie en denkbeeldige vriendjes.

Een peuter heeft een grote woordenschat en spreekt in goede zinnen.

Een peuter heeft veel energie, is ondernemend,  en heeft de neiging om met oudere kinderen te spelen,

begrijpt woordgrapjes en maakt zelf grapjes, is gevoelig (op zintuiglijk en emotioneel gebied)

Hij of zij heeft een goed geheugen en heeft interesse in getallen en hoeveelheden en heeft getalbegrip,

de peuter heeft interesse in letters en kan mogelijk al wat letters herkennen of woorden lezen,

de peuter is nieuwsgierig en stelt vragen (waarom vragen en kan doorvragen) en

is betrokken bij anderen en kan medelijden hebben.

De peuter kent de kleuren en kan ze benoemen en

kent verschillende begrippen en kan ze toepassen (achter de stoel, onder de stoel, hoog-laag),

is zelfstandig en wil veel dingen zelf doen,

de peuter stelt levensvragen en denkt na over levensbeschouwelijke zaken,

is bezig met leren lezen en schrijven;

is kritisch naar anderen toe (ook naar volwassenen);

de peuter kan moeilijke puzzels maken.

Tijdens onze Pientere Peutermorgen werken we in huiselijke sfeer in kleine groepjes van max 6 peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar en gaan we op een speelse manier aan de slag met de ontwikkelingen van de peuters, passend bij hun niveau, we werken met kleuren, getalen en letters en leren sorteren en gaan meten en wegen, maar we gaan ook op onderzoek uit, de natuur in, nieuwe dingen leren en ontdekken.

(De Pientere Peutergroep is geen kinderopvang!! maar bedoeld om peuters met een ontwikkelingsvoorsprong extra te helpen te stimuleren, en te ondersteunen in hun ontwikkeling)


Herken je je kind hierin, en heb je vragen over onze Pientere Peuter groep, stel ze gerust

of wil je je kindje aanmelden, klik op de daarvoor bestemde knop.






Informatie/vragen? Aanmelden
Share by: