Training, Ik leer leren.


Ieder kind kan leren… maar het gaat niet altijd vanzelf


Ondervindt jouw kind problemen met leren? Loopt het vast bij huiswerk en schooltaken? Het trainingsprogramma Ik Leer Leren biedt uitkomst en helpt jouw kind om zelf te ontdekken welke manier van leren het beste werkt… en om daar gericht en gemotiveerd mee aan de slag te gaan.


Ik Leer Leren is een training voor kinderen en jongeren die vastlopen in hun schooltaken.

Het programma is geschikt voor:

  • Kinderen in de bovenbouw van de basisschool
  • Brugklassers
  • Kinderen in het 2e leerjaar van VMBO, HAVO en VWO
  • Jongeren in het MBO en HBO
  • Hoogbegaafde kinderen

De Ik Leer Leren training kan dus al worden gevolgd vanaf het moment dat kinderen serieus met huis- en leerwerk aan de slag moeten, maar werpt ook op latere leeftijd nog vruchten af.


Er zijn allerlei verschillende redenen waarom kinderen en jongeren worstelen met leren en hun schooltaken. De training Ik Leer Leren helpt bij het ontdekken van de persoonlijke leerstijl en reikt de methodes aan die daar het best bij aansluiten.

Daarom is de training geschikt voor:

  • kinderen met concentratieproblemen
  • kinderen met faalangst
  • kinderen die onder hun niveau presteren (“Er komt niet uit wat er in zit”)
  • kinderen met leerachterstanden
  • kinderen die het thuis wel kunnen, maar op school alles vergeten lijken te zijn.
  • kinderen die moeite hebben met automatiseren
  • kinderen die moeite hebben met structuur en organisatie
  • kinderen die zich laten afleiden door anderen
  • kinderen met dyslexie
  • kinderen met dyscalculie
  • kinderen met NLD
  • kinderen met AD(H)D
  • kinderen met motivatieproblemen


De Ik Leer Leren training is géén huiswerkbegeleiding, maar richt zich op de voorwaarden om te kunnen leren. Kinderen maken zich leermethodes eigen die het best passen bij hun eigen voorkeuren en sterke kanten. Daarom is het effect van de training blijvend, ook in latere school- en opleidingsjaren.

In de training komen alle aspecten van leren aan bod:

  • Leerstijl: wat is je talent en hoe zet je dit effectief in?
  • Leerstrategie: hoe pak je leerwerk, maakwerk en rekenwerk slim aan?
  • Faalangst: hoe ga je om met spanning en stress?
  • Concentratie: hoe blijf je bij de les en hoe houd je het vol?
  • Motivatie: wat doe je met ‘geen zin’ en saaie lessen?
  • Plannen: hoe organiseer je je huiswerk, taakopdrachten en vrije tijd?
  • Evalueren: hoe pak je je zaken aan en hoe kan het beter?

De training wordt gegeven door speciaal opgeleide trainers en met werkvormen die het kind op verschillende manieren stimuleren. Denken, voelen, doen en zoveel mogelijk zintuigen gebruiken om te leren: dat is de uitdaging. De trainers signaleren de specifieke behoefte van ieder deelnemend kind en kunnen zo nodig extra coaching bieden.

Al tijdens het volgen van de training halen kinderen concrete, betere leerresultaten: ze halen hogere cijfers, krijgen grip op faalangst, kunnen zich beter concentreren, leren beter plannen en krijgen meer motivatie om te leren.

Ook ouders krijgen meer inzicht in hoe hun kind het leren kan aanpakken en hoe ze daarbij kunnen helpen. Ook begrijpen ze meer van hun eigen manier van leren: veel ouders zeggen dat ze de kennis uit Ik Leer Leren graag 30 jaar eerder hadden willen hebben…



Er zijn twee manieren om de training te volgen:

  • een groepstraining (3 tot 6 deelnemers) 
  • een individueel coaching traject (1 of 2 deelnemers) 

De groepstraining bestaat uit 5 bijeenkomsten van anderhalf uur. De individuele training bestaat uit 5 bijeenkomsten van een uur. De lessen hebben ieder hun eigen thema en aan het eind van iedere les maakt het kind zelf een actieplan waarmee het de komende tijd aan de slag gaat.

 

Het is ook mogelijk om de 'Ik leer leren' training aan een klas groep 8 of brugklas leerlingen te geven.


Heb je nog vragen over Ik leer leren, mail ons gerust.


Meer informatie over 'ik leer leren' vindt u op ikleerleren.nl


Share by: