Movement Based Learning


Een mens heeft een voor- en achterkant, maar een lijf moet ook weten dat het een voor- en achterkant heeft. En ook een boven- en onderkant en een links en rechts. En dat lijf moet in verbinding staan met het brein. Samen moeten ze bewegingspatronen begrijpen en kunnen uitvoeren. Pas dan kun je je veilig voelen, concentreren en leren!

Een baby ontwikkelt zich vanuit reflexen, dat zijn ongecontroleerde, automatische bewegingen. Pas later door de rijping van het centraal zenuwstelsel kunnen de bewegingen gecontroleerd worden en ontwikkelt het kind zich via omrollen, kruipen en lopen tot een volwassen mens. Door te bewegen krijgt het kind grip op zijn omgeving.

De Movement Based Learning (ontwikkeld door Cecilia Koester) is een programma dat is gebaseerd op bewegend leren. Door beweging worden er nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt. Alle delen van het brein moeten goed met elkaar verbonden zijn en samenwerken, zodat alle informatie die binnenkomt goed verwerkt wordt.

Movement Based Learning (Op beweging gebaseerd leren) wordt in de neurobiologische wereld inmiddels erkend. Beweging van het lichaam stimuleert de groei van het centraal zenuwstelsel en maakt nieuwe neurologische paden aan in de hersenen. Deze manier van bewegen is ontstaan naar aanleiding van onderzoeken rondom Kinesiologie. De theoretische kennis van Kinesiologie wordt gebruikt binnen verschillende disciplines waaronder fysiotherapie , ergotherapie en visuele training. De aanpak kan zowel therapeutisch of preventief zijn.


De “building blocks” zijn ook erg geschikt voor mensen met spraakproblemen, dyslexie of ADD/ADHD. Ook mensen met autisme, hersenverlamming, het syndroom van Down, Angelman Syndroom, hersenletsel, blindheid, doofheid en mensen die een beroerte hebben gehad kunnen er baat bij hebben.


Bron: Breincentrum




Psycho Motorische behandeling


Share by: