Begrijpend lezen, bewust leren omgaan met taal en tekst


Begrijpend lezen is een belangrijk vak op de basisschool. Het legt immers de fundering voor een leerweg waar theorie leidend is. Veel kinderen vinden dit best uitdagend. De redenen zijn uiteenlopend, maar gelukkig de oplossing niet. Coaching praktijk T’Zonnetje bied 1 op 1 of in kleine groepjes, begrijpend lezen lessen aan. (Deze lessen worden verzocht door onze kindercoach, die diverse bijscholingen heeft gevolgd en nog steeds bijscholingen volgt om zo nog meer te begrijpen van het kind, en de ontwikkeling van het Bewust Begrijpend Lezen.) Hierbij is begrijpend lezen ‘’de kapstok’’ waaraan we diverse onderwerpen van “Taal” aan ophangen. Denk hierbij aan spelling, woordenschat en technisch lezen. We doen dit net als op de scholen door gebruik te maken van digitale software, en we beschikken we over diverse methodes passend bij het onderwijs aanbod van school (denk hierbij aan Zwijssen, Leesparade Atlantis en actief leren lezen en Fluitend Leren)


We proberen BEWUST begrijpend lezen te leren omdat:

Naast het streven om de leerlingen te laten groeien in het vak begrijpend lezen en alles wat daar aan bij hoort, kijken we ook naar de persoonlijke ontwikkeling. In de lessen zijn elementen van bewustwording verwerkt (een term die komt uit het mindfulness). Het richt zich op het bij jezelf blijven. Veel kinderen met een achterstand op begrijpend lezen hebben faalangst, onzekerheden en ervaren druk voor de CITO toets. Door kleine oefeningen te verwerken in deze lessen leren kinderen deze angsten los te laten en associëren ze fouten maken met vooruitgang. Naast het werken aan begrijpend lezen, leren we de kinderen dus omgaan met hun angsten, oordelen en aannames over de toetsen en hun prestaties ten behoeve van hun CITO’s.


Wanneer is bijles zinvol:

Veel kinderen hebben een achterstand met begrijpend lezen. Onze lessen zijn opgezet om die kinderen te ondersteunen en te begeleiden passend bij hun niveau, ontwikkeling, voorsprong ,achterstand en groei.

Een aantal aspecten die we veel terug zien is:

*Nederlands is thuis niet de eerste taal.

*Het kind heeft op overige vakken goede scores, maar begrijpend lezen blijft achter

*Het kind is onzeker en leest niet graag voor

*Het kind scoort slechter op de CITO dan in de reguliere lessen.

*Het kind kan zich onvoldoende uitdrukken in het Nederlands

*Het kind maakt veel spelfouten

*Het kind presteert onder zijn niveau

*Herkent u uw kind in één of meerdere punten? Dan zullen de begrijpend lezen lessen goed aansluiten.

We richten ons op het ontwikkelen van de taal door begrijpend lezen, spelling, woordenschat én coaching op faalangst en onzekerheid voor bijvoorbeeld de CITO.



Maar ook richten we ons op kinderen die onderpresteren door bijvoorbeeld overprikkeling (HSP) of Hoogbegaafdheid,

Maar er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom kinderen gaan onderpresteren.

Bijvoorbeeld:

*Een gebrek aan uitdaging, bijvoorbeeld als een leerling lange tijd onder zijn niveau werkt en geen faalervaringen heeft. Dit zorgt voor verveling.

*Een gebrek aan motivatie. Dit kan het gevolg zijn van te weinig uitdaging in de taken, maar het kan ook aan de leerling zelf of aan de thuisomgeving liggen. Vaak is er sprake van een combinatie.

*Aanpassingsgedrag. Als een leerling niet wil opvallen tussen zijn leeftijdsgenoten, dan kan onderpresteren als verdedigingsmechanisme ingezet worden, om geen uitzondering te zijn en geaccepteerd te worden door de groep. Ze willen geen jaloezie en proberen daarom onzichtbaar te zijn.

*Een slechte leer/werkstrategie.

*Emotionele problemen.

Maar ook schoolfactoren kunnen een oorzaak zijn van onderpresteren, zoals

*Een ontoereikende wijze van signalering.

*Een ontoereikend leeraanbod.

*Te weinig ruimte voor creatief denken.

*Te weinig aandacht voor metacognitieve vaardigheden.

*Ontoereikende pedagogisch didactische kwaliteiten van de leerkracht.



Vaak krijgen onderpresteerders een verkeerd of negatief zelfbeeld. Het kind ervaart dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Hij voelt zich een "loser", omdat hij anderen teleurstelt. Ouders, kind en school moeten een actieve rol spelen om dit zelfbeeld te verbeteren.

Dit alles kan gevolgen hebben voor onderpresteerders, ze kunnen depressief, perfectionistisch of faalangstig worden. Sommigen ontwikkelen angsten en krijgen buikklachten. Ze kunnen in een sociaal isolement terechtkomen, en gaan met soms met tegenzin naar school.

Als een onderpresteerder bijna of helemaal vastgelopen is, kan het zinvol zijn om dit te doorbreken,



Neem gerust contact met ons op, Ik leg je graag uit wat de mogelijkheden zijn.


Share by: